In deze fase vindt de eicelaspiratie of pick-up plaats, waarbij rijpe eicellen worden opgehaald. Dit gebeurt in ons ziekenhuis. Je hoeft niet nuchter te zijn en mag dus een licht ontbijt nemen. Bij je afspraak kom je 30 minuten vroeger naar het ziekenhuis en neem je het originele document voor terugbetaling van de mutualiteit mee. Meld je eerst aan bij ons onthaal en begeef je daarna naar onze dienst via route 50.
Elke IVF of ICSI behandeling begint met een spermastaal. Als je een eigen spermastaal gebruikt, kan dit in het ziekenhuis of thuis aangemaakt worden. In dit laatste geval houd je het staal tijdens het transport naar het ziekenhuis op lichaamstemperatuur. De tijd tussen de aanmaak van het spermastaal en de overdracht ervan aan het ziekenhuis mag maximum 90 minuten bedragen.
Nadat je het staal inlevert in het ziekenhuis, zal er een punctie onder sedatie plaatsvinden. Dit is een lichte verdoving waarbij via de bloedvaten pijnstillers worden toegediend zodat de pick-up niet pijnlijk is voor de vrouw. De eitjes worden dan uit de follikels gehaald. De pick-up kan enkel uitgevoerd worden met een lege blaas. Je kan dus best op voorhand nog eens plassen.
Na de punctie adviseren we je om ongeveer 20 minuten liggen. Je mag nadien niet zelf met de wagen rijden. We raden ook aan om uit te rusten na de behandeling. Beide partners kunnen een ziektebriefje krijgen voor hun werkgever (voor de patiënte 3 dagen en voor de partner 1 dag, inclusief de dag van de punctie).
Het is normaal om na de punctie enig ongemak te ervaren. Je mag hiervoor een pijnstiller nemen. Ook een beetje bloedverlies is normaal. De avond na de punctie dien je progesterone tabletten in te nemen tot aan de zwangerschapstest. De tabletten zorgen voor een dikke witte vaginale afscheiding dus gebruik je best inlegkruisjes.
De dag na de pick-up zal een medewerker van het laboratorium je contacteren om het resultaat van de bevruchting te bespreken.